Κυριακή, Αυγούστου 06, 2006

ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ ΚΛΑΣΙΚΟΥ ΡΟΚ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Λέγοντας κλασικό ροκ εννοούμε τη νεανική κουλτούρα που αναπτύχθηκε από τo τέλος της γερμανική κατοχής μέχρι το τέλος του 1990. Αρχή θεωρείται η προκήρυξη της ανατίναξης της Ακρόπολης του Γιώργου Μακρή και σαν τέλος ο θάνατος του Παύλου Σιδηρόπουλου. Στη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου δημιουργήθηκαν έργα, τάσεις και αντιλήψεις που για τους επόμενους αποτελούν μόνιμα σημεία αναφοράς. Η μελέτη του κλασικού ροκ επεκτείνεται αναγκαστικά σε πρόσωπα που δρουν στην διάρκεια του πολέμου (παρέα των υπερλεξιστών του Δούγια) και στην περίοδο της Κατοχής (Κίτσος Μαλτέζος). Είναι πρόσωπα που ανήκουν σε μια άλλη προ-κλασική εποχή, αναφέρονται όμως γιατί επιδρούν αποφασιστικά στις μετέπειτα καταστάσεις. Η γνώση της ιστορίας του κλασικού ροκ αποτελεί το κλειδί για την αποκωδικοποίηση της αινιγματικής νεανικής σκέψης. Θα πρέπει να γνωρίζουμε καλά την εξέλιξη της νεανικής περιπέτειας, για να μπορέσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε τα προκλητικά σύμβολα, τις αλλοπρόσαλλες συμπεριφορές και τις αυτοκτονίες που έμοιαζαν αλλά δεν ήταν ουρανοκατέβατες.

Έξι είναι οι εποχές στις οποίες χωρίζεται το κλασικό ροκ στην Ελλάδα.


1.Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΟΥΣ (1945-53)



1.Το τοπίο όπου αναπτύσσεται η κουλτούρα της νεολαίας αποδίδεται από την φωτογραφία. Μία κηδεία στους παγωμένους δρόμους.

Αρχίζει με τις νεανικές παρέες που διεκδικούν τη ζωή μετά τη φρίκη του πολέμου. Εμφανίζεται σαν σπίθα ζωής στα χαοτικά χρόνια, όταν η Ελλάδα σπαράσσεται από τον εμφύλιο.
Στα 1944, ο Γιώργος Μακρής γράφει το πρώτο ροκ μανιφέστο. Η Λένα Τσούχλου με το ποίημα ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΛΙΓΟΙ, εκφράζει τα παιδιά «με τη φλογισμένη καρδιά και τα έξαλλα μάτια». Οι ανεύθυνοι αποτελούν τις πρώτες μεταπολεμικές παρέες και από αυτές τις παρέες ξεπηδούν οι

πρώτοι υπαρξιστές:
Τάκης Βασιλάκης, Πάνος Ραϋμόνδος, Μίνως Αργυράκης, Βλαδίμηρος και Λίλη Μακ.

2.Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΚΑΣ (1953-56)



2.Χορός στην παράγκα των υπαρξιστών, καλοκαίρι 1953.


Ο υπαρξισμός του Ψυρή που ακολουθεί, δεν έχει σύνδεση με τον προηγούμενο του Κολωνακίου. Έχει όμως λαϊκό έρεισμα. Μια ταπεινή παράγκα (ΙΠΤΑΜΕΝΗ ΠΑΡΑΓΚΑ) κατορθώνει να συσπειρώσει και να απογειώσει τη νεολαία σε όλη την Ελλάδα. Κορυφαία χρονιά το 1953, όταν η παράγκα γίνεται Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΥΠΑΡΞΙΣΤΩΝ. Ακολουθεί ένα λαμπερό και ανεξάρτητο κίνημα που ανησυχεί σοβαρά τις αρχές. Τελικά η Αστυνομία κατορθώνει και κλείνει την παράγκα και το 1956, ο Σίμος Τσαπνίδης (αρχηγός του Ελληνικού Υπαρξισμού) ,φεύγει για να περιπλανηθεί επί σχεδόν είκοσι χρόνια στην Ευρώπη. Πρωταγωνιστές της Εποχής ο Σίμος, ο Τζο, ο Χάλκης, η Μπέμπα, η Χάρις, ο Αντώνης Ρηγάτος, ο Γιάννης Κουνάδης κ.α.

3.Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΕΠΟΧΗ (1956-60)


3.Νεαροί τεντιμπόηδες κουρεμένοι εν χρω συνοδεία αστυνομικού οργάνου οδεύουν προς τον εισαγγελέα.

Η Ελληνική νεολαία υιοθετεί την κουλτούρα του rock’n’roll. Τo Top Hat, ήταν το πρώτο ροκ κλαμπ, που άνοιξε μετά το κλείσιμο της παράγκας. Οι αμερικανοί ναύτες του Στόλου εισάγουν το rock’n’roll στην Ελλάδα. Η εποχή ονομάζεται σκοτεινή γιατί δεν έφθασαν σε εμάς αρκετά στοιχεία ώστε να την αναπαραστήσουμε με σαφήνεια. Ονομάζεται σκοτεινή επίσης για έναν ακόμη λόγο: Η Αστυνομία (αλλά και η κοινωνία που χειροκροτεί) δημιουργεί έναν απίστευτο σκοταδισμό που
θυμίζει μεσαίωνα: Είναι η εποχή των διαπομπεύσεων των παιδιών που ονομάστηκαν τεντιμπόηδες.

4.Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΧΡΥΣΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ (1960-67)



4.Το συγκρότημα Ολύμπιανς, ήταν το σημαντικότερο από τα συγκροτήματα της χρυσής νεολαίας. Κατόρθωσε να επιβάλλει την ελληνική γλώσσα στο νεανικό τραγούδι.

Στην εποχή αυτή, αρχίζει η εμπορική εκμετάλλευση της ροκ κουλτούρας. Σχηματίζονται εκατοντάδες συγκροτήματα σε όλη την Ελλάδα. Κυριαρχούν οι FORMINX, ένα από τα συγκροτήματα που μανατζάρει έξυπνα ο Νίκος Μαστοράκης. Πεδίο δράσης των «χρυσών συγκροτημάτων» το «χρυσό τρίγωνο» της Κυψέλης και χρυσότερος των ναών η Κουίντα στη Φωκίωνος, στο δρόμο της «χρυσής αμαρτίας». Τα ελληνικά συγκροτήματα σνομπάρουν τόσο πολύ την ελληνική γλώσσα ώστε καταντούν κακέκτυπα της αγγλικής και ιταλικής κουλτούρας. Στα 1966, στην ιστορική «χρυσή βραδιά» οι ΟΛΥΜΠΙΑΝΣ, με το τραγούδι τους «Τρόπος», κερδίζουν συντριπτική νίκη και επιβάλλουν την ελληνική γλώσσα.Η δολοφονία του ειρηνιστή βουλευτή Γρηγόρη Λαμπράκη, προκαλεί την συσπείρωση και το συντονισμό των νέων με το παγκόσμιο αντιπολεμικό κίνημα. Δημιουργείται η Δημοκρατική Νεολαία Λαμπράκη που αποτελείται από νέους αριστερούς αλλά και από δημοκρατικούς της γενιάς του 114. Το «Φορτηγό» του Διονύση Σαββόπουλου και οι «Μπαλλάντες» του Γιώργου Ρωμανού είναι τα δύο κορυφαία έργα της εποχής που κλείνει με τη συναυλία των Rolling Stones στο γήπεδο του Παναθηναϊκού 17 Απριλίου 1967.

5.Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ (1967-74)


5.Το αποκορύφωμα της ροκ έκφρασης υπήρξε το Πολυτεχνείο. Η νεολαία εξεγείρεται κατά της βαρβαρότητας του ψευδεπίγραφου «ελληνοχριστιανισμού» της δικτατορίας.

Ο γύψος από το μυστρί του Παττακού έχει καλύψει τους πόρους της ελληνικής κοινωνίας. Απέναντι από την «Ελλάδα των Ελλήνων Χριστιανών», βρίσκεται η γενιά της αμφισβήτησης. Είναι η γενιά που θέλει να γνωρίσει τα πάντα. Κορίτσια με μίνι φούστες και αγόρια με στενοκάβαλλα παντελόνια καμπάνες και μακριά μαλλιά, τραγουδούν «Η Ζωή είναι ένα όνειρο» και το «Άνθρωπε Αγάπα».
Ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Γιώργος Ρωμανός θα είναι οι πρώτοι που θα μετασχηματίσουν με ελληνικό τρόπο την εισαγόμενη ψυχεδέλεια. Εμφανίζεται μια κοινωνία νεαρών που μιλούν συνεχώς για το Βιετνάμ, το Γαλλικό Μάη, την Άνοιξη της Πράγας, τη δικτατορία, και την ελευθερία της Ουτοπίας. Ο Δημήτρης Πουλικάκος γράφει τα καλύτερά του τραγούδια. Είναι η εποχή που σχηματίζονται τα μεγάλα ιστορικά συγκροτήματα: Poll, Πελόμα, Εξαδάκτυλος, Μπουρμπούλια, Νοστράδαμος, Aphrodite’s Child και Socrates. Αλλά είναι και η εποχή των φοιτητών, της ταράτσας της Νομικής και του Πολυτεχνείου. Η εποχή όπου οι μεγάλοι αποδείχτηκαν πολύ μικροί και οι μικροί έγιναν πολύ μεγάλοι. Η αντιδικτατορική νεολαία από το «ταξίδι στην ουτοπία», περνά σε ανοιχτό και ολομέτωπο αγώνα για να ρίξει τη χούντα.

6.Η ΥΣΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΡΟΚ (1974-90)

6.Η Ελένη Μανιάτη ως «σοβαρή κλόουν» στο φιλμ Αλδεβαράν. 1976.

Χωρίζεται σε τρεις περιόδους
-στην περίοδο των πρώτων χρόνων της μεταπολίτευσης (1974-76)
-στην περίοδο της ροκ αναζωπύρωσης (1976-80), και
-στην περίοδο της μελαγχολικής δεκαετίας (1980-90)
Στην πρώτη περίοδο, η νεανική κουλτούρα επικαλύπτεται από το πολιτικό τραγούδι και τα αντάρτικα. Η ψυχεδέλεια καταρρέει και η κομματικοποίηση είναι η γενική τάση. Στην δεύτερη, παρατηρείται μία αναζωπύρωση της ροκ διάθεσης που εμπλέκεται όμως με ιδεολογία και δημιουργεί τον μύθο των «ηρωικών ανένταχτων» που οδηγούν σε ακραίες αναζητήσεις.
Η μελαγχολική δεκαετία φέρνει την ηρωίνη στις νεανικές παρέες. Ο Παύλος Σιδηρόπουλος πεθαίνει από όβερντοζ, χωρίς βοήθεια σαν απλό ανώνυμο πρεζάκι. Η αυλαία κλείνει εκείνο τον Δεκέμβριο του 1990.

18 Comments:

At Σάββατο, Σεπτεμβρίου 16, 2006 9:16:00 π.μ., Blogger mortaki said...

...
"Ο Παύλος Σιδηρόπουλος πεθαίνει από όβερντοζ, χωρίς βοήθεια σαν απλό ανώνυμο πρεζάκι. Η αυλαία κλείνει εκείνο τον Δεκέμβριο του 1990."
...για την ηρωίνη στις παρέες...
http://mortaki.blogspot.com/2006/09/blog-post.html

 
At Κυριακή, Σεπτεμβρίου 24, 2006 6:47:00 μ.μ., Blogger Polis 2023 said...

@mortaki: Στείλε μου το σκίτσο. Δεν μπορώ να το βρω.

 
At Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 25, 2006 1:26:00 μ.μ., Blogger mortaki said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
At Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 25, 2006 1:28:00 μ.μ., Blogger mortaki said...

ωχ...το mail σου!?

 
At Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 25, 2006 1:30:00 μ.μ., Blogger mortaki said...

Δεν το έχεις στο profil το μειλ σου.
Αν θέλεις στείλε μου mail σε μένα και θα σου το στείλω το σκιτσάκι. Το βρήκα.

 
At Τρίτη, Σεπτεμβρίου 26, 2006 1:04:00 π.μ., Blogger Polis 2023 said...

mortaki: έβαλα το mail στο profil. Περιμένω το σκίτσο.

 
At Παρασκευή, Ιανουαρίου 12, 2007 1:26:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Πρέπει να είσαι πολύ μαλάκας φίλε..<<..χωρίς βοήθεια σαν απλό ανώνυμο πρεζάκι...>>!!!Ο Παύλος;!;Μην τρελαθούμε τελείως..Σύνελθε..2000 και βάλε κόσμος πήγε στην κηδεία του..Ο μεγαλύτερος ροκάς που πέρασε από αυτήν την χώρα <<..ανώνυμο πρεζάκι..>>;!;

 
At Παρασκευή, Ιανουαρίου 12, 2007 1:31:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Επίσης θα έπρεπε να ντρέπεσαι και λίγο που δημοσίευσες φωτογραφία του Παύλου την ώρα της κηδείας του..Λίγο σεβασμό δεν μπορείς να δείξεις;Θα σου άρεσε να δημοσιεύαμε μία δικιά σου;Έλεος ρε παιδιά..

 
At Τρίτη, Μαρτίου 13, 2007 5:24:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Kai oles tis plirwfories autes tis skeftikes wonos s ....apo p tis antlises????tis fotografies p tis brikes????alli na grafeis apo p antltis plirofories...akou anwniwo prejaki>....>>

 
At Τρίτη, Ιουλίου 17, 2007 11:15:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Κατ' αρχήν, τα περισσότερα από τα γραφόμενα είναι από το βιβλίο του Μανώλη Νταλούκα "Ελληνικό Ροκ".

Θα έλεγα ότι εξειδανικεύονται ορισμένα πραγματα. Πχ όλοι οι νέοι εκείνης της εποχής δεν είχαν τις ίδιες ιδέες παρόλο που έχουν την ίδια ταμπέλα. Έτσι ο Πασχάλης των Ολύμπιανς, ο Τουρνάς κι ο Ουίλιαμς των Πολλ είναι καραμπινάτοι δεξιοί, μακράν των εξεγέρσεων και των αγώνων. Το ίδιο κακριά είναι ο Πουλικάκος και οι συν αυτώ που βλέπουν μόνο τον εαυτό τους.

Όσο για τη φράση σαν "απλό πρεζονι" νομίζω ότι θέλει να τονίσει την απάτη της πρέζας. Πόσο μάλλον αν σκεφθεί κανείς ότι ο Παύλος γνώρισε τα ναρκωτικά από τη Γιόλα σε ηλικία 30 ετών. Κανείς δεν αμφισβητεί την αξία του και τους δρόμους που άνοιξε στο ελληνικό ροκ. Είμαι τυχερός που εν έτει 1980 το είχα δει στην ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ στην Πανεπιστημίου.

Μάριος

 
At Τετάρτη, Οκτωβρίου 03, 2007 11:38:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Gia akoma mia fora eisai enas gelios, enas karagkiozis...kaneis kataxrisi pliroforiwn kai 8a fas to kefali s,,,
Blaka!!!!!!!

 
At Σάββατο, Οκτωβρίου 13, 2007 9:06:00 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΟ ΑΛΔΕΒΑΡΑΝ? ΞΕΡΩ ΟΤΙ ΠΑΙΧΤΗΚΕ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ ΟΤΑΝ ΠΡΩΤΟΒΓΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΙΠΟΤΑ

 
At Σάββατο, Φεβρουαρίου 16, 2008 3:32:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

πραγματι θα προτιμούσα και εγώ να ανέφερες την πηγή των όσων γράφεις, διότι έχω διαβάσει το βιβλίο του Μανώλη Νταλούκα, το Ελληνικό Ροκ, και πράγματι είναι ολοφάνερο πως οι πληροφορίες είναι σχεδόν αυτούσια παρμένες από αυτό.

μερσί, παρίσι 2008

 
At Δευτέρα, Μαΐου 26, 2008 3:43:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Οντως ολες οι πληροφοριες ειναι απο το βιβλιο του Μανωλη Νταλουκα και συμφωνω οτι ο χαρακτηρισμος "ανωνυμο πρεζακι" ειναι ακραιος,απλα ολοι,μα ολοι δεν εχουν καταλαβει τι ειχε περασει ο Παυλος,τι σκεφτοτανε και τι αισθανοτανε πριν καταληξει ετσι και πεθανει μονος του στο πατρικο του σπιτι...Εκανες καλα που απεσυρες την φωτογραφια απο την κηδεια γιατι δεν ηταν σωστο.Απλα με ολο το θαρρος,που τη βρηκες αυτη τη φωτογραφια?Υπηρχαν ατομα που τραβαγανε φωτο εκεινη την στιγμη?

 
At Παρασκευή, Μαΐου 30, 2008 4:00:00 π.μ., Blogger Polis 2023 said...

ΕΓΩ ΤΡΑΒΗΞΑ ΑΥΤΗ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ...

 
At Τετάρτη, Ιουνίου 18, 2008 3:28:00 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Σοβαρα?!!Ησουν εκει δηλαδη!!!Συγκλονιστικη εμπειρια...Μηπως μπορεις να μας πεις πως ηταν το κλιμα και γενικα η κατασταση γιατι εχουν ακουστει διαφορα?

 
At Πέμπτη, Ιουλίου 17, 2008 4:29:00 π.μ., Blogger Polis 2023 said...

ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ ΣΕ ΑΝΩΝΥΜΟΥΣ- ΓΡΑΨΕ ΜΟΥ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΟΥ ΝΑ ΣΟΥ ΜΙΛΗΣΩ

 
At Τρίτη, Ιουνίου 14, 2011 3:29:00 μ.μ., Blogger ΑΝΑΠΟΔΟ 8 said...

Τι σχεση εχει το ροκ&ρολλ ή το ροκ γενικοτερα με την Κατοχη? Με αυτη την ενοια τοτε και ο Ναπολεων Λαπαθιωτης ειναι "ροκ". Δεν ταιριαζει χρονικα, αφου για την Αμερικη η μονη χωρα που θα μπορουσε να γεννηθει το ροκ&ρολλ , ξεκινησε ανεπισημα ή επισημα απο το στουντιο της Σαν ρεκορντς στο Μεμφις της Αμερικης το 1954 καταλαθος απο τον Ελβις Πρισλευ. Μολις λιγα χρονια πριν το 1950 η Αμερικη αρχισε σιγα σιγα να αναγνωριζει και την εννοια εφηβος (τινε'ι'τζερ")λογω της ραγδαιας μεταπολεμικης αυξησης των γεννησεων (μπειμπι μπουμ) που κρατησε μεχρι το 1964. Πιο πριν τα παιδια εμπαιναν κατευθειαν στην ενηληκιωση.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home